A kezdetek és tanulmányok
Már gyermekkoromban is élénken érdeklődtem a zene iránt, amit csak tovább táplált az, mikor nagyapám fazékból és egy darab bőrből egy kis dobot készített nekem, úgy 8 éves korom körül. Gimnazistaként két osztálytársammal alapítottunk egy képzeletbeli zenekart, anélkül, hogy hangszereink lettek volna, vagy korábban bármilyen zenei képzésben részesültünk volna. Én a dobos szerepét választottam ebben a képzeletbeli bandában, amely lassan kezdett valósággá válni. Miután társaim hangszereket szereztek maguknak, én is megvettem első dobfelszererelésemet. Így lettem dobos. Gimnáziumi rockzenekarokban töltött évek után kezdtem el Rácz Imrénél tanulni, aki fontos szerepet játszott abban, hogy érdeklődésem a jazz irányába fordult.
Jazz-dobossá válásom útján ideiglenesen megállított, hogy szülői elvárásoknak engedelmeskedve igyekeztem “polgári foglalkozást” szerezni magamnak. Az ELTE Természettudományi Karán folytatott egyetemi tanulmányaim idején, ahol geográfus és földrajz-tanár diplomát szereztem, életemben a zene háttérbe szorult. Végzős hallgatóként, mikor az egyetem nehezén már túl voltam, elérkezettnek láttam az időt, hogy újra komolyan foglalkozzam a jazz-dobolással, ami után mindig is vágyakoztam. Hirtelen döntéssel beiratkoztam az Erkel Ferenc Zeneiskola jazz tanszakára, a “Postásba”, amely ma a Bartók Béla Konzervatórium része. Ezután már zenei fejlődésem került érdeklődésem középpontjába.
Az Erkel Ferenc Zeneiskolában dobtanárom Geröly Tamás volt. Sokat tanultam Juhász Gábortól is, aki a zenekari gyakorlatokat vezette. Ebben az időszakban voltak első fellépéseim, és ekkor kerültem be első állandó zenekaraimba is. Tanáraim közül legnagyobb hatást a legendás Mohay András gyakorolta rám. Számtalan órán át tanított, átformálta technikámat és kezembe adta a jazz improvációs nyelvezetét, amiért örökké hálás leszek neki.
2006-ban felvételt nyertem a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemre, a “Jazztanszakra”, ahol négy évvel később főiskolai diplomát szereztem, mint jazz-dob előadóművész és tanár. 2018-ban Master diplomámat is átvehettem. Itt tanáraim Nesztor Iván, Kőszegi Imre, Jeszenszky György, Berdisz Tamás és Benkó Ákos voltak. Több mesterkurzuson is részt vettem, amelyeket olyan nagyszerű dobosok tartottak, mint Jeff Ballard, Ed Thigpen, Joey Barron, Antonio Sanchez, Howard Curtis, Németh Ferenc vagy Szendőfi Péter.
Sideman munkák
A jazztanszakos években kerültem be első professzionális zenekaraimba, a Fenyvesi Márton Trióba, vagy a Rieger Attila vezette Trio Minor-ba. Ezen formációkkal több első díjat nyertünk országos jazz-versenyeken (lásd ezek listáját lent). Rendszeresen helyettesítettem az Oláh Szabolcs Quartet-ben. Többek között felléptem Czirják Csaba, Szandai Mátyás, Szőke Nikoletta, Fábián Juli, Lakatos Ágnes, Regős István és Ávéd János zenekaraiban. Szerepeltem számos hazai és külföldi jazz fesztiválon és neves jazz klubban, például Franciaországban, Németországban, Ausztriában, Csehországban, Szlovákiában, Horvátországban, Romániában és Kazahsztánban (ezek közül néhány lent).
2011 és 2013 között tagja voltam a Bacsó Kristóf Quartet-nek, Fekete-Kovács Kornéllal és Barcza Horváth Józseffel együtt. A legutóbbi időkig tagja voltam a Trio Minor-nak. Zenekarunk évente ismétlődően együtt turnézott a francia kromatikus szájharmonika-művész Laurent Maur-ral.
Alapító tagja vagyok a Karosi Júlia Quartet-nek, amelynek két lemeze jelent meg a japán Whereabout Records-nál 2012-ben, egy pedig az amerikai Dot Time Records gondozásában, 2014-ben. Ez utóbbin közreműködött a New York-ban élő német szaxofonos, Tobias Meinhart. 2018-ban megjelent Karosi Júlia Gershwin albuma. Ezt a zenekar élőben rögzítette a Zeneakadémia Solti termében, kiegészülve az RTQ vonósnégyessel, amelyet Fenyvesi Márton hangszerelt és vezényelt. 2019-ben újabb lemez megjelenése várható, az amerikai gitárművész, Ben Monder közreműködésével.
2016 óta tagja vagyok a Gáspár Károly Triónak. Az együttes debütáló albuma 2017-ben a jazzma.hu olvasói szavazólistáján “Az év lemeze” kategóriában I. helyezést ért el. A zenekar második lemeze megjelenés előtt áll. A trió számos nagynevű magyar jazz-zenésszel fellépett, Elek Istvántól Pocsai Krisztán át Winand Gáborig.
Zenekarvezetőként
2015-ben megalapítottam saját zenekaromat, Ávéd János, Czirják Csaba, Fenyvesi Márton és Bögöthy Ádám közreműködésével. Az együttes többek között fellépett hazai jazz klubokban, megfordult több vidéki nyári fesztiválon, valamint sikert aratott két erdélyi turnén is, egyszerre egyedi és könnyen befogadható hangzásával. Az együttes játéka jól tükrözi a zenészek szerteágazó zenei képzettségét és sokszínű ízlését, amellett hogy a közös nyelv, a tradícionális akusztikus jazz, sosem marad kérdéses. A zenekar hangzását meghatározza a két gitár olykor egymást kiegészítő, másszor egymással versengő játéka, amelyet a szaxofon intim, balladisztikus interpretációja ellenpontoz. “Varga Bendegúz sztárválogatottja a Bill Frisell Quintet-et idéző zenekar, külön-külön rendkívül virtuóz, de hihetetlen összhangban előadott, bonyolult és mégis könnyen befogadható kompozíciókkal.” (Barcsik Géza, jazzma.hu)
A zenekar bemutatkozó albuma 2018. márciusában jelent meg “Goldmund” címmel. A lemezen közreműködik Mester Dániel szaxofonos, aki Ávéd János állandó helyetteseként, vagy – bizonyos fellépéseken, mikor szextetté bővül az együttes – partnereként a zenekar állandó tagja.
Szabó Dániel a Goldmund-ról
“A “Goldmund” egy olyan fiatal magyar zenészekből álló csapat alkotása, akik külföldi tanulmányaiknak és koncert körútjaiknak köszönhetően igen széles zenei látókörrel rendelkeznek. A lemezt hallgatva hamar nyilvánvalóvá válik, hogy a zenekar tagjai mindannyian jól ismerik a kortárs jazz nyelvezetét és kétségkívül lépést tartanak a nemzetközi jazz szcéna nívójával. Szintén könnyen felismerhető a kortárs New York-i jazzélet ismert előadóinak konkrét hatása. Úgy tűnik Varga Bendegúz és csapata büszkén vállalja elköteleződését ezekhez az értékekhez.
Ami ezt a lemezt igazán különlegessé teszi és arra kényszerít bennünket, hogy újra és újra meghallgassuk, az nem más, mint hogy az album minden egyes száma külön személyiség, saját egyéni színvilággal. Hasonlóan egy izgalmas könyvhöz, amelyet képtelenség letenni, ez a zenei album is egy lebilincselő történetet tár elénk, érdekes szereplőkkel. Egyes fejezetek örvénylően kalandosak, mások nyugodtak, mintegy szemlélődőek. A történetet a zenekar egyetlen homogén hangzásban adja elő, és ez az ami szilárdan összetartja a “cselekményt”.
Érdemes megemlíteni, hogy minden egyes hangszeres szóló mesteri, aprólékosan kidolgozott és ízléses, valamint azt is – anélkül hogy belemennénk bármiféle önkényes beskatulyázásba – hogy kelet-európai népzenei utalásokat és hangulatokat is megtalálhatunk néhány kompozícióban. E felvétel egy szép új szín a mai jazz-palettán, amit melegen ajánlok!”
Los Angeles, 2018. március 3.
Szabó Dániel (jazz-zongorista és zeneszerő, a UCLA Herb Alpert School of Music tanára)
Németh Ferenc a Goldmund-ról
“Csodás zene! Ez a lemez csupa meglepetés. A nyugodt, álomszerű bevezető megteremti a hangulatot az utazáshoz, mely örömet okoz a hallgató fülének és lelkének egyaránt. A dalok filmkockaként peregnek a szemünk előtt, erőteljes, néhol drámai jelenetekkel.
Habár ez egy dobos lemeze, korántsem ez a hangszer uralja a zenét. Bendegúz úgy támogatja a zenekar játékát, hogy közben be tudja tölteni a zenekarvezető szerepét is. Határozottan érezhető a kompozíciókon és a hangszereléseken olyan zenészek hatása, mint Kurt Rosenwinkel, Mark Turner, vagy Brian Blade, de az albumnak mégis megvan a saját hangja. Érdekes ritmikai átmenetek, hangképek és funky ritmusok bilincselik le a hallgatót végig, az egész album hallgatása során.”
New York, 2018. március 17.
Németh Ferenc (jazz-dobos és zeneszerző)
Gáspár Károly a Goldmund-ról
“Bendegúz tiszta szívű, csupa szeretet EMBER, akinek zenéje és formációja szintén ezt sugározza! Egymásért muzsikálnak, őszintén, tisztelettel, alázattal, hol – jó értelemben véve – megemelve a hallgató vérnyomását, a „dögös” témák, szólók által, hol filozófikus mélységekbe utaztatva minket.
A „Goldmund” felvidít és megsirat, felpörget és kővé dermeszt, megölel és felpofoz. Nem akar tetszelegni; egyszerűen van és kell, mint a levegő, a kenyér és az ima!”
jazzma.hu Lemezpolc kritika, 2018. március 28.
Gáspár Károly (jazz-zongorista és zeneszerző, a jazzma.hu vezető lemezkritikusa)
Pallai Péter a Goldmund-ról
“A dobos Varga Bendegúz az albumot harmincas-negyvenes éveiket taposó magyar jazz-zenészek krémjével készítette. A mai mainstream krédójába nagyszerűen beilleszkedő album néhai nagy pályatársának, Mohay Andrásnak állít emléket. Érzelmileg és hangulat szempontjából roppant egységes, kidolgozott muzsika, gyönyörű saját szerzeményekkel, melyek tág teret hagynak a rögtönzésre. A komoly érzelmi töltettel bíró zene megközelíthető és szerethető “vájatlan fülekkel” is. A zenészek szakmai alázata biztosítja, hogy egyetlen szólista sem gyűri maga alá a többieket. Ugyanakkor gyönyörű dolgokat hallunk mind a szaxofonos Ávéd Jánostól és Mester Dánieltől, mind a két gitárostól, Fenyvesi Mártontól és Czirják Csabától. Az effektek olyan technikai tökélyre jutottak, hogy kénytelen voltam felhívni Bendegúzt, miért nem szerepel a borítón az énekesnő és a rezesek neve. Egyszerű választ kaptam: nem volt se énekes, se rezes. Bögöthy Ádám bőgőn és a zenekarvezető dobos egyaránt a helyzete magaslatán áll, pedig a lassú vagy középtempójú számokon ez nem könnyű feladat a ritmusszekciónak.”
Gramofon magazin, 2018. őszi szám, kritikai rovat
Pallai Péter (a Harmónia Jazzműhely vezetője, a Gramofon magazin lemezkritikusa)
Versenyek
Magyar Jazz Szövetség Combo-verseny, 2007: Első helyezett – Fenyvesi Márton Trio (Fenyvesi Márton-Horváth Balázs-Varga Bendegúz)
Millenáris Teátrum első Jazz Jump Showcase, 2007: Első helyezett – Ávéd János Trio (Ávéd János-Hock Ernő-Varga Bendegúz)
Balatonfüredi Jazz Fesztivál jazz-verseny, 2008: Első helyezett – Fenyvesi Márton Trio (Fenyvesi Márton-Horváth Balázs-Varga Bendegúz)
Magyar Jazz Szövetség Combo-verseny, 2008: Első helyezett – Trio Minor (Rieger Attila-Horváth Balázs-Varga Bendegúz)
Magyar Jazz Szövetség Combo-verseny, 2011: Második helyezett – Karosi Júlia Quartet (Karosi Júlia-Balázs Tamás-Horváth Balázs-Varga Bendegúz)
Fesztiválok, nemzetközi és más fontos fellépések
Jazz Showcase – Művészetek Palotája, Fesztivál Színház, Budapest (2019) – Karosi Júlia Quartet feat. Ben Monder
Sziget Fesztivál, Magyar Zene Háza – Budapest (2018) – Karosi Júlia Quartet
Művészetek Völgye – Kapolcs (2018) – Gáspár Károly Trio feat. Winand Gábor
Opus Jazz Club – Budapest (2018) – Varga Bendegúz: Goldmund Lemezbemutató Koncert (Ávéd János-Mester Dániel-Czirják Csaba-Fenyvesi Márton-Bögöthy Ádám-Varga B.)
Debreceni Bor és Jazz Napok – Debrecen (2017) – Gáspár Károly Trió feat. Pocsai Kriszta
Zeneakadémia, Solti terem – Budapest (2016) – Karosi Júlia: Én várhatok még… (Gershwin-est) – Km. az RTQ vonósnégyes, Fenyvesi Márton vezényletével
Erdélyi turné – Többek között fellépés a kolozsvári “Atelier Cafe”-ban (2016) – Varga Bendegúz Quintet
Alba Regia Jazz Feszt – Székesfehérvár (2016) – Varga Bendegúz Quintet
Németországi turné – Többek között fellépés a berlini “b-flat Jazz Club”-ban (2015) – Karosi Júlia Quartet feat. Tobias Meinhart
jazzahead! Festival – Bréma, Németország (2014) – Karosi Júlia Quartet feat. Tobias Meinhart; Fellépések Chiarra Izzi-vel és Erin Dickins-szel.
Budapesti Tavaszi Fesztivál – Bálna, Budapest (2014) – Karosi Júlia: Hidden Roots Lemezbemutató Koncert (Karosi Júlia-Tálas Áron-Bögöthy Ádám-Varga Bendegúz-Tobias Meinhart-Kovács Linda)
Festival Doda Sosoku – Pöstyén, Szlovákia (2013) – Karosi Júlia Quartet feat. Tobias Meinhart
Csehországi turné – Többek között fellépés a náchodi Prima Sezóna fesztiválon, a prágai “JazzDock” és “Reduta Jazz Club”-ban (2013) – Karosi Júlia Quartet
Almaty International Jazz Festival – Almaty, Kazahsztán (2013, 2012) – Bacsó Kristóf Quartet
Művészetek Völgye – Kapolcs (2011) – Bacsó Kristóf Trio (Bacsó Kristóf-Fenyvesi Márton-Varga Bendegúz)
Magyar Jazz Ünnepe – Budapest Jazz Club, Budapest (2011) – Bacsó Kristóf Quartet; Karosi Júlia Quartet
Franciaországi turné – Többek között fellépés a Festival Jazz les 24 heures Swing de Monségur en Gironde-on (2010) – Thomas Bercy & Trio Minor feat. Sarah Piet
Tribute to Monk Night – Mikszáth Kálmán Műv. Központ, Balassagyarmat (2009) – Szandai Mátyás Quartet (Szandai Mátyás-Szabó Dániel-Bacsó Kristóf-Varga Bendegúz)
Centre Pompidou Jeudi’s – Párizs, Franciaország (2008) – szóló, valamint duó fellépés Ávéd Jánossal
International Jazzfestival – Eszék, Horvátország (2008) – Fenyvesi Márton Trio
Európa Jazzhíd – Budapest (2008) – Borbély Miklós-Fenyvesi Márton Quintet (Borbély Miklós-Fenyvesi Márton-Gayer Mátyás-Farkas Norbert-Varga Bendegúz)
MOL Jazz Fesztivál – Pinceszínház, Budapest (2007) – Czirják Csaba Quintet (Czirják Csaba-Bacsó Kristóf-Szabó Dániel-Szandai Mátyás-Varga Bendegúz)
BMC Music Flash – Művészetek Palotája, Budapest (2007) – Oláh Szabolcs Quartet (Oláh Szabolcs-Mester Dániel-Soós Márton-Varga Bendegúz)
Nagykanizsai Jazz Fesztivál – Nagykanizsa (2006) – Szolnoki Dóra Zamique (Szolnoki Dóra-Eőry Attila-Somos András-Hudák Zsófi-Varga Bendegúz-Somló Iván)
Balatonfüredi Jazz Fesztivál – Balatonfüred (2005) – Polonyi Artemisz Quintet (Polonyi Artemisz-Csongrádi Gábor-Rubik Ernő-Feke Zsolt-Varga Bendegúz)
Nyitott Műhely – Budapest (2004) – Gyémánt Bálint Trio (Gyémánt Bálint-Bornemissza Ádám-Varga Bendegúz)